Kysymyksiä ja vastauksia

kysymykset.gif (1530 bytes)

kurssit.gif (1276 bytes)

yhteystiedot.gif (1498 bytes)

TM-harjoitus ei ole itsetutkiskelua eikä askeesia, vaan käytännöllinen rentoutumisharjoitus, jonka voi halutessaan suorittaa vaikkapa junassa tai lentokoneessa matkustaessaan.

***********************

Kenelle TM-ohjelma on tarkoitettu?

Tarjoamme TM-esitelmiä ja TM-kursseja sekä yrityksille että erilaisille valmennusryhmille ja yksityishenkilöille. TM-tekniikka sopii kaikille riippumatta iästä, koulutuksesta tai persoonallisuudesta. Ei tarvitse olla "mietiskelevää" tyyppiä oppiakseen meditaation taidon. TM-tekniikasta hyötyy niin jämäkkä toimitusjohtaja, stressaantunut ja kiireinen myyntimies kuin tavallinen toimistotyöntekijäkin. Erittäin hyviä kokemuksia TM-tekniikan hyöydyistä ovat saaneet myös esim. urheilijat ja taitelijat.

Miten TM-ohjelma voidaan ottaa käyttöön yrityksessämme / yhteisössämme?

Ensin sovitaan esitelmäluennoista, jotka sitten järjestetään joko koko yrityksen henkilökunnalle, tietylle osastolle tai vain asiasta kiinnostuneille. Tämän jälkeen halukkaat osallistuvat opetukseen. TM-tekniikan opittuaan jokainen voi harjoittaa sitä itsenäisesti joko työpaikallaan tai kotonaan.

Millainen on koko TM-ohjelman rakenne?

TM-ohjelma rakentuu kolmesta osiosta: 1) Esittelyluennot (2 x 1,5 h), ydinkurssi (4 x 1,5 h) ja kertaustapaamiset, yhteensä noin 15 h. Ydinkurssi järjestetään neljän peräkkäisen päivän aikana.

Kuinka TM-tekniikkaa harjoitetaan?

TM:ää harjoitetaan tavallisessa tuolissa mukavasti istuen, silmät suljettuina 15 - 20 minuuttia kahdesti päivässä. Harjoitus ei vaadi mitään erityisiä varusteita tai edes täysin hiljaista tilaa. Harjoituksen voi suorittaa niin kotona kuin työpaikallakin. Toiset tekevät harjoituksen työmatkalla junassa, linja-autossa tai lentokoneessa istuessaan.

Paljonko kurssi maksaa?

Kustannukset TM-koulutuksesta ovat samaa luokkaa kuin muussakin ammattimaisessa koulutuksessa. Erona moneen muuhun koulutukseen on kuitenkin se, että tekniikan kerran opittuaan sitä voi itsenäisesti, ilman jatkokoulutusta hyödyntää koko lopun elämänsä ajan.

Onko TM:llä tekemistä uskonnon tai mystiikan kanssa?

TM-koulutuksessa ei puututa kenenkään kurssilaisen uskonasioihin, ruokavalioon, elämänfilosofiaan tai vastaaviin asioihin. Kurssilla opitaan vain TM-tekniikka.

Pieni ripaus mystiikkaa opetukseen sisältyy sikäli, että henkilökohtaisen TM-tekniikan opetuksen yhteydessä TM-opettaja suorittaa perinteisen opetusseremonian. Pari minuuttisen toimenpiteen tarkoitus on muistuttaa meditaation pitkästä ja arvokkaasta perinteestä.

Mitä hyötyä on TM-meditaation harjoittamisesta?

TM-tekniikalla on elämänlaatua parantavia vaikutuksia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Meditaation aikana koettu valpas lepotila on virkistävä ja energiaa antava. Syvä lepotila vapauttaa hermostoa turhasta jännityksestä, stressistä ja väsymyksestä. Harjoitus tuottaa mielihyvää ja antaa todellisen hetken loman päivän normaaleista suorituspaineista.

Tekniikan oppineiden kokemukset osoittavat, että vähitellen TM:ää harjoittavan mieli alkaa toimia selkeämmin ja vähemmän estyneesti. Jokapäiväisestä toiminnasta tulee dynaamisempaa ja harmonisempaa. Meditaation harrastaja sopeutuu paremmin ympäristöönsä, eikä ylirasita hermostoaan stressillä niin helposti kuin ennen tekniikan käyttöönottoa.

Yleisen vastustuskyvyn parantuminen sekä henkisen ja fyysisen terveydentilan kohentuminen ovat TM-harjoittajan konkreettisia hyötyjä. Myönteiset vaikutukset heijastuvat myös ihmissuhteisiin sekä esim. teamin tai työpaikan ilmapiiriin.

Mitä vielä haluaisit tietää? Lähetä kysymyksesi ja saat vastauksen parin päivän sisällä.

Aloitussivulle     Ajankohtaista      Kokemuksia      Tutkimukset
Kysyttävää      TM-luennot/-kurssit      Yhteystietoja